بیماریهای لثه و ارتباط آن با بیماریهای قلبی

توسط: | برچسب ها: | نظرات: 0 | تیر ۲۵ام, ۱۳۹۹

در مطلب قبلی در مورد بيماريهای لثه صحبت کردیم. در این نوشتار در مورد نقش بیماریهای لثه در افزایش ریسک ابتلا به سایر بیماریها نظیر بیماریهای قلبی، دیابت، بیماریهای گوارشی صحبت خواهیم کرد.

بیماری‌های لثه و دندان احتمال ابتلا به بروز سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان داده است که عفونت‌های لثه ۳ فاکتور مهم در بدن را بالا می‌برد و در واقع ریز فاکتور‌های مشترک که بین بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد باعث تشدید این بیماری می‌شود و همچنین افرادی که به عفونت لثه مبتلا هستند بیش از ۲ برابر احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بیماریهای لثه، خطر بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ،ملتهب شود این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و موجب ایجاد پلاک و سخت شدن می شوند.

این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد.

همچنین، تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا هم شود و سکته مغزی را زیاد می کند.

همچنین می تواند باعث افزایش آندوکاردیت شود، که یک بیماری خطرناک و جدی است و زمانی رخ می دهد که پوشش قلب آلوده باشد.ضخیم شدن دیواره عروق باعث می‌شود خون به مغز و قلب نرسد که این خود یک عامل خطرناک است و باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در عفونت دندان و لثه رشد می‌کنند تمایل دارند که وارد پلاک‌های داخل رگ شوند.

همچنین این پلاک‌های میکرواورگانیسم می‌تواند فرد را به سرطان‌های سیستم گوارشی مبتلا کند.

در دنیا ثابت شده است که بیماری لثه به دلیل حجم زیاد میکرواورگانیسم سیستم ایمنی را دچار اختلال می‌کند که این خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

برای ایجاد سلامتی لازم است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم. افرادی که بهداشت خوبی نداشته اند، قبل از هر کاری به جرمگیری نیاز دارند. در مورد اهمیت جرمگیری و نکاتی در مورد جرم گیری دندان قبلا صحبت کرده ایم. انتخاب وسایل بهداشت دهان و دندان مناسب در حفظ نتایج مطلوب تاثیرگذار است. دهانشویه ها مناسب نیز بسیار سودمند است. در مورد اینکه “چگونه مسواک بزنیم؟” نیز صحبت شده است.

در پایان یادآوری می شود که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها باعث ایجاد پوسیدگی و بیماریهای لثه می شود، بلکه باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و سکته نیز می شود.

یک نظر بنویسید